Cześć. Dawno nic nie dodawałam, bo nie wiedziałam co. Dodaje dziś notkę 3 w 1. Mam nadzieje, że się spodoba.
Pochodzenie ma znaczenie.
Jajka są podzielone na klasy czyli na jakość i system hodowli kur. Nie są one dzielone tak tylko, żeby było, ma to ogromne znaczenie.System hodowli:
* 0 jaja z produkcji ekologicznej - całkowita swoboda, kury chowane na wolnym wybiegu. Pasze bez dodatków antybiotyków.
* 1 jaja z chowu na wolnym wybiegu
* 2 jaja z chowu ściółkowego - kura nie ma dostępu do świeżego powietrza, ale może się poruszać .
* 3 jaja z chowu klatkowego - kury te nigdy nie widziały słońca, zamykane w klatkach o wielkści kartki A4 najczęściej po dwie sztuki.
Wiadomo, że klatki są piętrowo ustawiane .
Więc kury z góry praktycznie robią na te z dołu.
Kury są zamykane w klatkach znajdujących się w pomieszczeniu zamkniętym. Jeżeli kura zdechnie nikt tego nie raczy zauwazyć, bo po co ?
Zdechnieta kura zostaje najczęściej zjadana przez sąsiadkę z klatki.
Kury mają obcienty dziób i pazury .
Jak sprawdzić czy jajko jest od kur cierpiących czy nie:
Na każdym jajku jest jego numer. Zawsze patrzy się na pierwszą jego cyfrę.
Symbolika.
Oko Horusa
Oczami Horusa były Słońce i Księżyc. Prawe oko to Słońce, a lewe to Księżyc. Lewe oko bóg stracił podczas walk z Setem (trwających 80 lat), ale potem dzięki magicznym zabiegomThota je odzyskał. Oko ofiarował swojemu ojcu Ozyrysowi, zabitemu przez Seta i panującemu w Krainie Umarłych.
Za pomocą części ciała Horusa Egipcjanie zapisywali ułamki.
Oko Horusa zwane również jako oko Udżat, chroniło ludzi i bogów przed niebezpieczeństwami. Horusa w jego walkach wspierały dwie boginie: Sępia Nechblet i Wężowa Wadżet. Zakończenie podobne jak u naszyjnika Tutamchamona.
Pentagram - Dzieli się na czarny i biały. Czarny jest skierowany w dół jednym ramieniem, często wpisany jest weń głowa kozła, może być otoczony np. trzema szóstkami. Stanowi symbol satanistyczny, odwołuje się bezpośrednio do demona Bahometa. Symbolizuje zwycięstwo materii nad duchem. Biały jest skierowany jednym ramieniem ku górze, jest utożsamiony z magią i okultyzmem.
Młot Thora - Pochodzi ze skandynawskich wierzeń. Miał być młotem należącym do boga Thora, który rozbijał nim wszystkie przeszkody stające mu na drodze. Symbolizuje hedonizm i dążenie do celu za wszelką cenę.
Pacyfka - Wbrew powszechnej opisnii nie jest sybmolem pokoju. Pacyfka w rzeczywistoście jest krzyżem Nerona wpisanym w okrąg. Jest to odwócony krzyż z połamanymi ramionami, symbolizujący walkę z chrześcijaństwem. Jest uznawany również przez satanistów.
Ankh - Pochodzi z Egiptu. Oznaczał płodność, życie, przezwyciężenie śmierci. Symbolizuje także rozwiązłość seksualną.
Jing - Jang - Wywodzi się z taoizmu. Opisuje ona dwie pierwotne i przeciwne, lecz uzupełniające się siły, które odnaleźć można w całym wszechświecie.
Yang (dosłownie rozumiane jako "nasłonecznione miejsce, południowe zbocze ( wzgórza), północny brzeg (rzeki), światło słoneczne") reprezentowana przez biel i Słońce oznacza siłę, aktywność, radość, ciepło i lato, symbolizuje męski aspekt natury, ekstrawersję oraz liczby nieparzyste; odpowiada jej dzień, niebo oraz dusza hun. Yang symbolizuje ogień lub wiatr. Wszyscy urodzeni w parzystych latach.
Yin dosłownie rozumiane jako "zacienione miejsce, północne zbocze (wzgórza), południowy brzeg (rzeki), zachmurzenie, zaciemnienie") reprezentowana przez czerń i Księżyc oznacza bierność, uległość, smutek, chłód i zimę, symbolizuje żeński aspekt natury, introwersję oraz liczby parzyste; odpowiada jej noc oraz dusza po. Yin symbolizuje woda lub ziemia. Wszyscy urodzeni w nieparzystych latach.
Wzajemne oddziaływanie yin i yang jest przyczyną powstawania i zmiany wszystkich rzeczy. Z nich powstaje pięć pierwiastków ( OGIEŃ, WODA, ZIEMIA, METAL, DREWNO), a z nich wszystkie inne rzeczy. Wśród sił natury da się zauważyć stany yin i yang będące w ciągłym ruchu.
Różokrzyż - Pochodzi od gnostyckiej sekty różokrzyżowców, twierdzącej, że Jezus był tylko człowiekiem, który osiągnął doskonałość przez samopoznanie. Związany również z ruchem New Age.
Krzyż Św. Piotra - powszechnie uważany jako symbol satanistów. Św. Piotr uznał, że nie jest godny umierać na krzyżu tak, jak Jezus, więc ukrzyżowano go do góry nogami. Jest źródłem wielu nieporozumień i oskarżeń o bluźnierstwo.
Bóg a zwierzęta.
Jaką rolę odgrywają zwierzęta ? Czy są tylko pokarmem i pomocą dla człowieka - najwyższego stworzenia ?
Czy zwierzęta mają duszę ?
Czy traktowanie zwierząt przedmiotowo to grzech ?
Załóżmy, że to grzech. Jeśli by tak było, to nie katowalibyśmy ich tylko przez wzgląd na Boga ?
Czy Bóg cieszy się z składanych mu ofiar ?
Ofiary z ludzi to już inna sprawa, ale czy Bóg cieszył się z ludzkich ofiar ? Czy ludzie zabijający ludzi ku chwale Bożej są lepsi w oczach wszechmocnego ?
Dobra, zostawmy tych ludzi, wróćmy do zwierząt.
Rola zwierząt
Po zakończeniu stwarzania zwierząt Stwórca określił nadrzędną role człowieka nad nimi: "A wreszcie rzekł Bóg: "Uczyńmy człowieka na nasz obraz, podobnego Nam. Niech panuje nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrznym, nad bydłem, nad całą ziemią i nad wszelkim zwierzątkiem naziemnym" (Rdz 1:26, BT).
Spożywanie zwierząt
Gdy ludzie przebywali w ogrodzie Eden na ziemi, na pokarm zarówno dla ludzi i zwierząt miały służyć tylko rośliny:
"I rzekł Bóg: "Oto wam daję wszelką roślinę przynoszącą ziarno po całej ziemi i wszelkie drzewo, którego owoc ma sobie nasienie: dla was będą one pokarmem. A dla wszelkiego zwierzęcia (...) , będzie pokarmem wszelka trawa zielona" (Rdz 1:29 -30)
Po buncie i wygnaniu z ogrodu Eden - sytuacja dla ludzi sie zmieniła. Odrzucając kierownictwo Stwórcy musieli sie sami troszczyć o siebie. Bóg też zaczął dopuszczać do zabijania zwierząt. Jednak wydaję sie tylko, iż dopuszczalne to było w zakresie:
w celach ofiarnych - Abel składa ofiarę Bogu ze zwierząt, która cieszy sie Jego uznaniem: "a Abel składał również pierwociny ze swej trzody i z ich tłuszczu, Jahwe wejrzał na jego ofiarę." (Rdz 4:4 BT)
pozyskania skóry na ubrania - Bóg przyodziewa Adama i Ewę w skóry: "Jahwe Bóg sporządził dla mężczyzny i dla jego żony odzienie ze skór i przyodział ich." (Rdz 3:21, BT)
Za takim poglądem (zakazu spożywania mięsa zwierzęcego w tym okresie czasu) przemawia też fragment z Rdz 3:18, gdzie Jahwe Bóg wypędzając ludzi z ogrodu Eden i opisując trud z jakim będą musieli zdobywać pokarm mówi o ziemi: "Cierń i oset będzie ci ona rodziła, a przecież pokarmem twym są płody roli" (Rdz 3:18 BT)
Sytuacja się zmieniła po potopie. Rodzina Noego otrzymuje wyraźne pozwolenie na spożywanie zwierząt: "(..)Wszelkie bowiem zwierzątka naziemnie i wszystkie ryby morskie zostały oddane wam we władanie. Wszystko, co sie porusza i żyje, jest przeznaczone dla was na pokarm, tak jak rośliny zielone, daję wam wszystko" (Rdz 9:2-3, BT).
Warunkiem dopuszczającym spożywanie zwierząt było ich wykrwawienie: "Nie wolno wam tylko spożywać mięsa z jego życiem, to jest jego krwią" (Rdz 9:4, BP).
Trudno dociec co było powodem takiej zmiany. Sytuacja na ziemi na pewno drastycznie sie zmieniła. Na pewno rodzina Noego nie mogła liczyć na zebranie upraw. Zakładam, że Stwórca miał racjonalne powody by do tego dopuścić.
Jednak Jahwe Bóg nadal potępiał zabijanie zwierząt dla przyjemności oraz ich złe traktowanie.
Pogląd Jahwe Boga na traktowanie zwierząt.
Bóg w rozsądnym stopniu troszczy sie o zwierzęta: "Ty otwierasz swą rękę i wszystko co żyje, nasycasz do woli" (Ps 145:15., BT). To nastawienia swojego Ojca potwierdził Jezus Chrystus słowami z Mt 6:26: "Przypatrzcie się uważnie patkom(..) wasz Ojciec niebiański je żywi(...) (BT).
Zasady zawarte w prawie danym Izraelitom również nakazywały im humanitarne traktowanie zwierząt (1). Takżeż inne fragmenty Biblii nie postawiają wątpliwości co do humanitarnego traktowania wszystkich zwierząt.
Przykładowe zasady:
troska o zwierzęta - zwierzę które zabłądziło należało doprowadzić do właściciela: "Jeśli spotkasz wołu twego wroga albo jego osła błąkającego się, odprowadź je do niego." (Wyj 23:4, BT)
należało pomóc zwierzęciu w razie gdyby znalazło sie w ciężkim położeniu - niezależnie od tego czyje to było zwierzę: "Jeśli ujrzysz, że osioł twego wroga upadł pod swoim ciężarem, nie ominiesz, ale razem z nim przyjdziesz mu z pomocą." (Wyj 23:5, BT)
należało humanitarnie traktować zwierzęta robocze:
"Nie będziesz orał razem wołem i osłem." Pwt 22:10, BT - chodziło o równą silę zwierząt (jedno z nich by ucierpiało)
"Nie zawiążesz pyska wołowi młócącemu." Pwt 22:10, BT - ciężko pracującemu zwierzęciu należało się odpowiednia ilość pożywienia
należał im sie odpoczynek (podobnie jak ludziom):
"lecz w siódmym dniu jest szabat twego Boga, Jahwe. Nie będziesz wykonywał żadnej pracy ani ty, ani twój syn, ani twoja córka, ani twój sługa, ani twoja służąca, ani twój wół, ani twój osioł, ani żadne twoje zwierzę, ani obcy, który przebywa w twoich bramach; aby wypoczął twój niewolnik i twoja niewolnica, jak i ty." (Pwt 5:14, BT)
Bóg uznaje za sprawiedliwego - tego który troszczy się o swoje zwierzęta: " Prawy uznaje potrzeby swych bydląt, a serce nieprawych okrutne." (Przysłów 12:10, BT)
Jak przyszłość czeka zwierzęta
Zgodnie z obietnicą Boga " Sprawiedliwi posiądą ziemię i będą mieszkać na niej na zawsze" (37:29, BT). Opisując zaś przywrócenie rajskich warunków na ziemi przez Boga prorok Izajasz pod natchnieniem napisał o naszych relacjach wówczas ze zwierzętami :
" Wtedy wilk zamieszka wraz z barankiem, pantera z koźlęciem razem leżeć będą, cielę i lew paść się będą społem i mały chłopiec będzie je poganiał. Krowa i niedźwiedzica przestawać będą przyjaźnie, młode ich razem będą legały. Lew też jak wół będzie jadał słomę. Niemowlę igrać będzie na norze kobry, dziecko włoży swą rękę do kryjówki żmii. Zła czynić nie będą ani zgubnie działać po całej świętej mej górze, bo kraj się napełni znajomością Jahwe, na kształt wód, które przepełniają morze. (Iz 11:6-9, BT - por z Iz 65:25)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz